Tæt på

Tilbage

Coronavirus og hvad forsikringen dækker

26-03-2020

Vores rejseforsikringen dækker i hele verden, undtagen Danmark.

Udenrigsministeriet fraråder nu alle ikke-nødvendige rejser til hele verden og anbefaler samtidig, at man rejser hjem inden for rimelig tid, hvis man opholder sig i udlandet.

Vi dækker derfor rimelige og nødvendige ekstraudgifter til tidlig hjemrejse for de af vores kunder, som oprindeligt havde planlagt hjemrejse den 21. marts eller senere. Den nye hjemrejsedato skal være i perioden 21. marts - 4. april (begge dage inklusiv). Var din oprindeligt, planlagte hjemrejsedato den 20. marts eller før den 20. marts dækker forsikringen ikke ekstraudgifter til hjemrejse.

Det betyder, at du kan bestille økonomiklasse, eller anden form for transport, der tilsvarer økonomiklasse.

Afbestilling
Afbestillingsforsikringen gælder som udgangspunkt ved akut opstået sygdom eller død før afrejse, - men har du en rejseforsikring hos Vestjylland Forsikring, er du ekstraordinært dækket ved afbestilling af rejser til udlandet i forbindelse med Corona-virus (Covid-19).

Den ekstraordinære dækning af afbestilling pga. Corona-virus gælder for alle rejser der er købt før 11. marts 2020, - til senere afholdelse, eksempelvis i påsken, sommerferie eller efterårsferie.​

Du er dækket for afbestilling af rejser til de lande og områder, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til (orange) og alle rejser til (rød).

Det er en forudsætning for dækning, at det land eller område der er købt rejse til, på købstidspunktet ikke var frarådet indrejse af Udenrigsministeriet.

Retten til at benytte denne ekstraordinære afbestilling gælder, så længe Udenrigsministeriet fraråder rejser til de pågældende lande, og der er 14 dage eller mindre til din rejse

Ønsker du at afbestille din rejse, skal du kontakte dit rejsebureau eller flyselskab. Udgifter, som ikke refunderes af rejsebureau eller flyselskab, kan søges refunderet under din afbestillingsforsikring her, når der er 14 dage eller mindre til din rejse.

Ekspeditionstid for anmeldte skader
Vi får rigtig mange anmeldelser i øjeblikket, og vores ekspeditionstid kan derfor være længere end normalt. Vi håber på din forståelse i denne ekstraordinære situation.

Vi opfordrer til, at du følger myndighedernes anvisninger og holder dig opdateret om situationen.

Befinder du dig allerede i et af de ovenstående områder, anbefaler vi, at du tilmelder dig Danskerlisten på um.dk OG afmelder dig listen når du er retur i Danmark igen.

Andre relevante links:

Har du spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte os på 96 94 96 94

Mest stillede

Spørgsmål

Har du købt en pakkerejse hos et rejsebureau, er det i henhold til Lov om Pakkerejser dit rejsebureau, der skal dække, hvis du ønsker at afbestille rejsen som følge af, at Udenrigsministeriet fraråder alle rejser i øjeblikket. Du bør derfor kontakte dit rejsebureau, såfremt du ønsker at afbestille rejsen. Vær opmærksom på, at du som udgangspunkt tidligst kan afbestille rejsen hos rejsebureauet 14 dage før afrejsen. Vi får en del henvendelser fra kunder, hvis rejsebureau ikke vil refundere prisen for deres pakkerejse pga. en opfordring fra Dansk Rejsebureau Forening. Regeringen har dog vedtaget en hjælpepakke, som betyder, at rejsebureauerne kan refundere deres kunder for pakkerejserne, uden at bureauerne går konkurs. Dette vil blive administreret af Rejsegarantifonden, som i øjeblikket arbejder på højtryk på at finde ud af, hvordan det skal foregå i praksis. Vi beder dig derfor have tålmodighed, indtil du får nærmere information fra dit rejsebureau, og ikke kontakte os.

Aflyser flyselskabet din rejse, har du ret til at få dine penge retur eller få om-booket din rejse. Flyselskabet kan også tilbyde dig en voucher eller et gavekort, men du har ret til at sige nej og få dine penge tilbage. Refundering af andre udgifter, som du har haft i forbindelse med rejsen, skal du søge om direkte hos udbyderen f.eks. hotellet eller billeje. Har du kontaktet din rejseudbyder eller flyselskab og fået afslag på om-booking eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift. Det gælder også, hvis du evt. kun har fået delvis refusion. Herefter kan du anmelde skaden til os. Dokumentationen skal du sende sammen med skadeanmeldelsen.

Du skal i første omgang kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for ombooking af din eksisterende billet. Hvis de ikke kan hjælpe dig hjem uden ekstraudgifter, dækker vi rimelige og nødvendige udgifter af din rejseforsikring, dvs. du kan bestille en billet på økonomiklasse. Du skal selv arrangere hjemrejsen via dit rejsebureau eller flyselskab, og må i første omgang selv lægge ud for eventuelle ekstraudgifter. Efter hjemkomst kan du bruge din rejseforsikring til at få refunderet dine udgifter. Grundet ekstraordinært mange opkald og anmeldelser, håber vi på din forståelse for, at sagsbehandlingstiden desværre kan være en længere end normalt. Der er utrolig stor efterspørgsel på fly i verden generelt på grund af den aktuelle situation. Hvis du ikke kan få hjælp af dit rejsebureau eller flyselskab, kan du henvende dig til Udenrigsministeriets Globale Vagtcentral på bbb@um.dk eller 33 92 11 12 hele døgnet. Vi opfordrer dig i øvrigt til at holde dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Nej, dette dækker vi ikke. Iværksætter Udenrigsministeriet eller andre myndigheder evakuering, dækker forsikringen tidlig hjemrejse eller evakuering.

Vi anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledning. Forsikringen dækker fortsat, hvis du er gået imod Udenrigsministeriets rejsevejledning på afrejsetidspunktet. I dette tilfælde dækker forsikringen som normalt, bortset fra udgifter forbundet med evakuering.

Nej. Skulle dette ske, anbefaler vi, at du søger refundering direkte hos arrangøren.

Hvis dit fly hjem til Danmark bliver aflyst, skal du i første omgang kontakte dit flyselskab eller rejsebureau for ombooking eller refundering af billetten. Vi dækker ekstraudgifter i tilfælde af at et flyselskab eller rejsebureau ikke dækker, men har desværre ikke mulighed for at hjælpe dig med at booke nye flybilletter. Hvis dit fly bliver aflyst inden afrejse fra Danmark, skal du søge refundering af din flybillet direkte hos flyselskabet eller rejsebureauet.

Hvis du bliver syg med Coronavirus på din rejse, dækker din rejseforsikring udgifter til behandling og eventuel ny hjemrejse. Vi dækker naturligvis også i tilfælde af anden sygdom eller tilskadekomst.

De lokale myndigheder tager over, så snart der er mistanke om, at man er smittet, eller man testes positiv på samme måde som i Danmark. Vores døgnåbne alarm kan fortsat hjælpe med nogle ting, men vær opmærksom på at alarmens henvisningsmuligheder til læger og mere begrænsede end normalt, da alarmen ingen indflydelse har på hvilke hospitaler, der dedikeres til karantæneramte, smittede og/eller behandlingskrævende. Hvis du bliver sat i karantæne imens du er på rejse Vi dækker ikke udgifter til ophold, forplejning og transport, hvis du bliver sat i karantæne, imens du er ude og rejse. Vi dækker dog udgifter relateret til medicinsk kontrol og behandling i forbindelse med karantænen fx hvis det kræver special transport at komme til og fra kontrol.

Går du glip af din planlagte hjemrejse grundet karantæne, udløses ”Forsinket fremmøde”-dækningen ekstraordinært, og vi dækker merudgifter til ophold, forplejning og indhentning af ny rejserute. Du skal altid kontakte dit rejsebureau eller flyselskab for ombooking i første omgang.

Du er berettiget til feriekompensation, hvis du har været syg på din ferie. Dette gøres fx ved en lægeerklæring eller dokumentation fra hospitalet. Hvis du afbryder din ferie i forlængelse af Udenrigsministeriets ændrede rejsevejledninger, er du ikke berettiget til feriekompensation.

Vi anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledning. Rejseforsikringen dækker fortsat, hvis du er gået imod Udenrigsministeriets rejsevejledning på afrejsetidspunktet. I dette tilfælde dækker den som normalt, bortset fra udgifter forbundet med evakuering. Er du rejst ind i et område, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser og fraråder alle rejser, kan vores muligheder for at hjælpe dig, i tilfælde af at du har brug for det, være meget begrænsede. Køber du en rejse til et område, hvor Udenrigsministeriet på tidspunktet for bestilling fraråder ikke-nødvendige rejser eller fraråder alle rejser, dækker afbestillingsforsikringen ikke. Det er et krav at forsikringen er i kraft før Udenrigsministeriet fraråder indrejse.

Forsikringen dækker desværre ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller imens du er afsted. Vi henviser derfor til Rejsegarantifonden for information. Er det dit flyselskab, som går konkurs og har du købt en pakkerejse, skal du kontakte dit rejsebureau for information.