Tæt på

Tilbage

Spørgsmål og svar om rejseforsikringen

11-02-2022

Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål i forbindelse med rejse.

Fra fredag den 15. oktober 2021 har Udenrigsministeriet ændret deres rejsevejledning. 

Det betyder at rejsevejledningerne ikke længere farvemarkeres efter COVID-19 smitte i et land, men efter de normale sikkerhedsfaktorer for den rejsende – fx terror, krig, uro m.v.
Dvs. rejsevejledningen er nu som før Corona.

Som rejsende skal man derfor være ekstra opmærksom på, at mange lande stadig har COVID-19 restriktioner i større eller mindre grad.

Vi anbefaler derfor at rejsende holder sig opdateret på sikkerhedsniveauet i udenrigsministeriets rejsevejledning um.dk, for det enkelte land og rejsemålets indrejseregler på ambassadens Covid-19 hjemmesider, inden rejsen bestilles.

Hvis man ikke er vaccineret, skal man være særligt opmærksomme på, at flere lande fortsat ikke tillader indrejse.

Forholdene kan hurtigt ændre sig ude i verden. Derfor kan vores muligheder for at hjælpe dig være meget begrænsede, 
da der i mange lande kan være ekstraordinært stort pres på sundhedssystemer og transportsektorer.

Anmeldelse af skader og ansøgning om refundering af udgifter på afbestillingsforsikringen kan ske her, når der er 48 timer eller mindre til din rejse.

Vi opfordrer til, at du følger myndighedernes anvisninger og holder dig opdateret om situationen.

Andre relevante links:

Har du spørgsmål, er du naturligvis velkommen til at kontakte os på 96 94 96 94

Mest stillede

Spørgsmål

Er dit fly blevet aflyst, er det i mange situationer fly - eller rejseselskabet, der kan hjælpe dig - og ikke din rejseforsikring.​​

Hvis dit fly bliver aflyst, må du derfor kontakte dit flyselskab eller rejseselskab og høre om mulighederne for at komme af sted med en senere flyafgang.

Her kan du læse mere om dine rettigheder, hvis dit fly er forsinket eller aflyst:
https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/rejser-og-transport/flyrejser/er-dit-fly-forsinket-eller-aflyst/

Dit rejsebureau eller flyselskab er forpligtet til at tilbyde dig fuld refundering, hvis din planlagte rejse ikke kan gennemføres. Nogle rejsebureauer og flyselskaber giver dig også mulighed for at ombooke rejsen til et senere tidspunkt. Du vælger selv om du vil have pengene tilbage fra selskabet eller om du vil ombooke rejsen. Men vær opmærksom på, at du ikke senere kan få refunderet udgiften fra rejsebureauet eller flyselskabet, hvis du vælger ombooking.

Hvis du har været testet positiv, kan der gå flere uger, før du igen tester negativ. Vi anbefaler derfor, at du ikke planlægger en rejse med afrejse tidligere end 8 uger, efter du har fået konstateret Covid-19. Vær også opmærksom på de særlige indrejseregler på din rejsedestination, før du bestiller rejsen.

Ja, afbestillingsforsikringen dækker, hvis du bliver sat i karantæne uden at være syg og derfor ikke kan påbegynde din rejse fra Danmark. Gælder for rejser med afrejsedato fra 12. juli 2021 til og med 31. december 2023. Bemærk, at du altid først skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion.

Ja, afbestillingsforsikringen dækker, hvis der pludselig indføres yderligere indrejserestriktioner, efter du har købt din rejse, fx krav om vaccine eller indrejsekarantæne ved ankomst, så du må sidde i karantæne i en stor del af din ferie. Gælder for rejser med afrejsedato fra 12. juli 2021 til og med 31. december 2023. Bemærk, at du altid skal kontakte din rejseudbyder eller -arrangør for refusion først.

Afbestillingsforsikringen dækker i tilfælde af akut opstået sygdom herunder også ved positivt testsvar for COVID-19.

Ja, din afbestillingsforsikring dækker, hvis rejsens primære formål ikke kan gennemføres grundet Covid-19. Det betyder fx, at du kan få erstatning for udgifter til rejse, hvis skulle have været rejst afsted til udlandet for at se en fodboldkamp, deltage i et bryllup eller have været til koncert. Vi har udvidet afbestillingsdækningen for vores forsikringer, så det gælder for rejser med afrejsedato 12. juli til og med 31. december 2023, så længe rejsen er bestilt mens destinationslandet i følge Udenrigsministeriet var grønt eller gult. Bemærk, at du i første omgang skal søge refusion hos arrangøren af det arrangement, du skulle have deltaget i.

Hvis du bliver testet positiv for COVID-19 dækker forsikringen på samme måde som ved anden type sygdom, dvs. bl.a. udgifter til lægebehandling og feriekompensation. Hvis du havde symptomerne allerede inden afrejse, er der ikke tale om akut opstået sygdom og forsikringen yder derfor ikke dækning.

Forsikringen dækker udgifter til en COVID-19 test, hvis du har symptomer. Hvis testen alene foretages på opfordring fra myndigheder, flyselskaber eller lignende, er udgiften ikke dækket af forsikringen.

Hvis myndighederne i det land du rejser i kræver, at du skal i isolation/karantæne, hvor du ikke selv er syg, er udgifter til fx indkvartering, ny hjemrejse, mv., ikke dækket af forsikringen. Dog ydes der dækning for mistede feriedage med op til maks. 3 dages feriekompensation, hvis du af de lokale myndigheder bliver påbudt isolation/karantæne pga. Covid-19 på feriestedet, og dette ikke var forventelig ved indrejse. Det kan fx være i tilfælde af nærkontakt til en smittet. Erstatningen opgøres efter punktet ”Feriekompensation” i betingelserne. Dækningen ydes ekstraordinært til og med 31.12.2023. Bliver du smittet med Covid-19, og skal i isolation/karantæne, dækker forsikringen som normalt.

Dækningen på rejseforsikringen ophører ved hjemkomst, og der er derfor ikke dækning for udgifter efter hjemkomst.

Forsikringen dækker ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller imens du er afsted. Vi henviser derfor til Rejsegarantifonden for information. Er det dit flyselskab, som går konkurs og har du købt en pakkerejse, skal du kontakte dit rejsebureau for information.

Afbestilling af rejser du selv har arrangeret. Afbestillingsforsikringen gælder som udgangspunkt ved akut opstået sygdom eller død før afrejse, - men har du en rejseforsikring hos Vestjylland Forsikring, er du ekstraordinært dækket ved afbestilling af rejser til udlandet i forbindelse med Corona-virus (COVID-19). Den ekstraordinære dækning af afbestilling pga. Corona-virus gælder for rejser der er købt før 11. marts 2020. Du er dækket for afbestilling af rejser til de lande og områder, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til (orange) og alle rejser til (rød). Det er en forudsætning for dækning, at det land eller område der er købt rejse til, på købstidspunktet ikke var frarådet indrejse af Udenrigsministeriet. Retten til at benytte denne ekstraordinære afbestilling gælder, så længe Udenrigsministeriet fraråder rejser til de pågældende lande, og der er 14 dage eller mindre til din rejse. Den ekstraordinære dækning gælder ikke pakkerejser, dem skal du søge refunderet hos dit rejsebureau eller rejsearrangør, ligesom flybilletter skal søges refunderet hos flyselskabet.

Lockout og strejke kan betyde, at flytrafikken helt eller delvist bliver indstillet. Det kan medføre aflysninger eller forsinkelser, hvis du skal ud og rejse med fly.

Rejseforsikringen dækker akutte og uforudsete udgifter, fx sygdom, ulykker, sygetransport, evakuering og forsinket bagage. Rejseforsikringen dækker derimod ikke udgifter, som rejseselskabet eller flyselskabet er forpligtet til at refundere, fx aflysninger eller ombookinger, som er udgifter der påføres forbrugeren ifm. strejke eller lockout.

Forsikringen dækker endvidere ikke udgifter til ombooking af hotelophold m.v. som følge af strejke eller lockout.

Her kan du læse mere om dine rettigheder ifm. strejke hos flyselskaber:
https://taenk.dk/forbrugerliv/rejser-og-ferie/strejke-hos-flyselskaber-her-er-dine-rettigheder

Hvis du ikke når dit fly, er det muligt, at din rejseforsikring dækker. Har du misset dit fly, er det en god idé at kontakte os.

De konkrete omstændigheder har betydning for, om din forsikring dækker, fx hvad årsagen er til, du kom for sent, i hvor god tid du er kørt hjemmefra osv.

Din forsikring dækker kun, hvis du uforskyldt og uforudset kommer for sent. Er du fx forsinket pga. dårligt vejr, dækker din forsikring ikke, hvis du har haft mulighed for at tage hjemmefra i ordentlig tid.

Hvis du som kunde følger anbefalingerne fra dit flyselskab og den lokale lufthavn, og er kommet i god tid inden afgang, men alligevel ender med at misse din flyafgang, fx på grund af kø ved sikkerhedstjekket, vil forsikringen dække ekstraudgifter til køb af nye flybilletter o.lign.

Der er mange destinationer, hvor rejsetrykket betyder, at der er længere ventetid end normalt. Vi anbefaler derfor, at du orienterer dig på de lokale lufthavnes hjemmesider, så du ikke bliver overrasket over køens længde.

Forsikringen yder ikke erstatning for mistet ferie (feriekompensation) i forbindelse med,  at du kommer for sent til dit fly og dermed mister en eller flere dage af din ferie på feriedestinationen.