Tæt på

Tilbage

Kan vi være tilfredse med en 2. plads?

09-11-2021

Årets kundetilfredshedsmåling fra EPSI-rating er netop offentliggjort.

Efter tre førstepladser i træk indtager Vestjylland Forsikring i år andenpladsen med en flot tilfredshedsscore på 85,8 – kun overgået med 0,4 indekspoint af Popermo Forsikring. Det viser tal fra EPSI Rating Danmark.

Dermed har Vestjylland Forsikring opnået fire førstepladser og to andenpladser de seneste seks år, og det vækker glæde hos selskabets direktør, Jørgen Ladekjær.

- Vi ville selvfølgelig gerne have beholdt førstepladsen, men det vigtigste er, at vi igen i år scorer en rigtig høj kundetilfredshed. Det kræver en meget stor indsats, og når vi gør det år efter år, så er det ikke en tilfældighed, men kan tilskrives vores dygtige og dedikerede medarbejdere, siger han.

Stolt af branchen

De nye EPSI-målinger har ikke kun undersøgt kundetilfredsheden blandt forsikringsselskaber, men også en lang række andre brancher. Her skiller forsikringsbranchen sig positivt ud med en samlet kundetilfredshed på 76,4.

Til sammenligning tegner bank- og pensionsbranchen sig for henholdsvis 67,4 og 67,1. Og det flotte brancheresultat gør Jørgen Ladekjær stolt.

- Som direktør bliver jeg glad for at læse, at vi er i en branche med meget høj kundetilfredshed. Det omvendte scenarie ville jeg ikke have brudt mig om, så det er virkelig dejligt at være en del af, siger han og fortsætter:

- Samtidig kan vi se, at de kundeejede selskaber fortsat vinder frem. Otte ud af de 15 højest placerede forsikringsselskaber er ejet af kunderne, og det bekræfter bare, at måden, vi kundeejede selskaber driver forretning på, falder i kundernes smag.

De vestjyske kunder føler sig behandlet som individer

Selvom Vestjylland Forsikring ikke tog førstepladsen i den samlede kundetilfredshed, ligger selskabet nummer ét på flere vigtige områder. Det gælder blandt andet image, produktkvalitet og servicekvalitet.

Derudover var der også flest af Vestjylland Forsikrings kunder, som svarede ja til, at deres forsikringsselskab kendte dem som individer.

- Det betyder meget for os. Vi gør jo en dyd ud af den personlige betjening, og at være tæt på kunden, så det er dejligt at se, at det også er oplevelsen hos kunderne, siger Jørgen Ladekjær.

Men på trods af de flotte resultater har Jørgen Ladekjær og Vestjylland Forsikring ikke tænkt sig at tage foden fra speederen.

- Vores ambition er jo at være selskabet med den højeste kundetilfredshed. Det synes vi er det ypperste, man kan opnå som et kundeejet selskab.

- Så vi skal fortsætte de gode takter og holde øje med nogle af de spændende trends, som EPSI-rapporten også fremlægger. Kunderne har øget fokus på relevant proaktivitet, forebyggelse og bæredygtighed, og det er områder, vi kigger ind i de kommende år, afslutter Jørgen Ladekjær.

Kundetilfredshed privatkunder Danmark 2021

Indeks 1-100

Popermo Forsikring 86,2
Vestjylland Forsikring 85,8
Aros Forsikring 84,3
Lærerstandens Brandforsikring 82,6
PenSam Forsikring 82,1
GF Forsikring 81,4
Bauta 81,0
Runa 78,7
Øvrige 76,7
If forsikring 76,6
Branchen 76,4
Alka 76,1
Tryg 76,1
Alm. Brand 75,3
Topdanmark 74,6
Codan 74,2


EPSI Rating har i 22 år målt kundetilfredsheden i Danmark på tværs af en række brancher. Undersøgelsen af kundetilfredsheden i forsikringsbranchen er baseret på 4.109 interviews med danske privatkunder. Resultatet opgøres på en skala fra 0 til 100. Jo højere indeksværdi, desto bedre oplever kunderne deres leverandører (Kilde: EPSI Rating Danmark)​